måndag 4 april 2011

om bowling och säsongsrastlöshet...

Kände mig trots allt lite gnällig där jag gick i den varma vårsolen och tänkte, samtidigt som jag gav de spirande knopparna i buskarna en irriterad blick, att det var fasen vad alla vårtecken sved i ögonen. Bokstavligen alltså. Och samtidigt som jag njöt av solens riktigt värmande strålar kände jag att det var typiskt att det var så fint idag då jag var tvungen att vara inne och jobba. Så märkligt. Hur hamnade jag här helt plötsligt? Här, där glaset är halvtomt och nuet får mig att fullständigt tappa både lust och ork att ta itu med något. Och var jag än är vill jag hellre vara någon annanstans. Vad jag än gör är mina tankar iväg och sysselsätter sig med något annat.
Kan jag ha drabbats av någon slags inre vårrus...en säsongsrastlöshet.. Eller har jag missat och följa med i ruset så att allt och alla andra susar iväg, medan jag står still och stampar.

Samtidigt vet jag ju att det är fullständigt naturligt att känna så här. Då vardagen inte längre känns som en förutsägbar trygghet utan mer som en långsam stagnation, som den bur Eowyn beskriver som allra mest skrämmande att råka ut för:

"What do you fear mylady?"
"A cage" To stay behind bars until use and old age accept them and all chances of valor has gone beyond recall or desire."

Och sen kom jag ut till eftermiddagskaffet och en kollega frågade vad jag hade för spännande att berätta.
"Spännande?", tänkte jag och tvingade mig själv att ta av min sunkigt gråfärgade omvärldskikare och istället använda mig av min favoritstyrka - humor. Så jag berättade om lördagens bowling, mina mindre strålande resultat och den mer framträdande träningsvärken i vänstra höften. Och jag kände att det var ok. För oavsett resultatet hade jag haft en mycket trevlig kväll. Och då kände jag att det lättade lite. Det var trevligt. Och verkligen mycket bättre än att sitta och reta sig på att allt var så himla bra.
Och kanske är jag inte home free ännu vad gäller vårmåendet, men, som Aragorn svarar Eowyn angående hennes rädsla för buren:
"You are a daughter of kings, a shield maiden of Rohan. I do not think that will be your fate."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar