måndag 11 april 2011

om vårsol och åldersfundeleringar...

Nu går det undan, tänkte jag i lördags då vi satt oss till bords i Lund för att fira son numero 2 som fyllde 25, ... Jag, som ibland inte kan komma ihåg var jag lagt vare sig nycklar eller mobil för så lite som en halv minut sedan kunde då jag satt där minnas en dag för 25 år sedan utan problem. Hm...då jag ser vad jag skrivit inser jag att jag eventuellt är något äldre än jag känner mig eftersom det där med lång- och korttidsminne påverkas en del av ålder ...*s*... och det är ju det där med ålder...

...För några veckor sedan satt vi i fikarummet på jobbet och pratade om ålder och svårigheten att hitta känslan av att vara vuxen. En kollega berättade att hon förundrat sett på sin son och sagt att: "du är ju äldre än jag!". Och sonen, som jag tror är omkring 29-30, hade lyft lite frågande på ögonbrynet som svar. Men vi som satt där förstod vad hon menat och skrattade igenkännande. För det väcker så mycket minnen och allt får ett märkligt, nästan overkligt perspektiv då barnen börjar komma upp i de åldrar man själv inte riktigt tagit sig ifrån ännu.
Jag tror, eller jag är rätt säker på, att det handlar mer om en känsla än man gått och tappat verklighetsförankringen… Att det på något konstigt sätt var lättare för henne att se att sonen inte längre var ett barn än att behöva ta till sig att hon
själv, utan att märka det, skulle ha blivit, inte äldre, för det förstår man ju att man blir vid varje födelsedag, men vuxen. Jag vet inte. Antingen är det så att jag hamnat på en arbetsplats där alla är som jag…nja…så är det nog inte…eller så är det en rätt vanlig känsla i samband med det där ordet ”vuxen”. Man kommer liksom aldrig dit. Man blir äldre, lär sig till viss del innebörden i ansvar och betalar slentrianmässigt sina räkningar. Men man blir inte nödvändigtvis klokare och bättre på att hantera saker. Och framför allt tycks det där tillståndet då man känner att ”sådär, nu är jag vuxen” ligga någonstans precis utom räckhåll.

Men, förutom en släng av den där gamla "åldersnojan", har det varit en fantastisk helg. Den första riktigt vårlika helgen, med solsken från en klarblå himmel och omkring 20 grader...ännu mer i solen om man lyckades hålla sin undan från de ännu lite kyliga vindarna. Och just denna helgen lyckades de pricka in - Norrköpingsborna...som vi alla försöker sälja in Skåne till...*s*.

Men min "långhelg närmar sig slutet för den här gången. Lite uppröjning efter helgen och förberedelser för en ny jobbvecka. Och nu börjar nedräkningen inför resan till sydliga breddgrader. Med utlovade hikingturer och grillade räkor. Ahh..det är så gott att ha något att se fram emot!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar