måndag 18 april 2011

om vanligt kaffe och mer vanligt kaffe...

Jag hade gott om tid innan tåget skulle gå så jag slank inom Espresso house för en snabb kopp kaffe. Eller, det var så jag tänkte ... en kopp vanligt kaffe och en muffins...eller heter det muffin? Det var ju bara en... med citron och kardemummasmak.
"Ska det vara blommigt eller friskt?", frågade tjejen bakom disken. Jag tittade på henne. Hade hon tyckt att jag sa te?
"Bara vanligt kaffe tack", envisades jag.
En antydan till suck hördes bakom hennes nu något ansträngda leende då hon förklarade: "Det är vanligt kaffe men vill du ha ett som är lite lättare eller ett något mer rundat?
Jag såg lite roat på henne, och undrade vem som fått den briljanta idén att komplicera en kopp kaffe.
"Vad är det för skillnad?"
"Det ena har en smak av citron och björnbär, medan det andra går mer åt apelsin och nougat".
Skojade hon med mig? Jag väntade en sekund...men, nej, hon såg allvarlig ut.
"Ähm...jag tvekade...jag tar det sista", sa jag, och hon stegade iväg till en kaffebryggare som mina otränade kaffeögon nog tyckte såg ut som en helt vanlig kaffebryggare.

En stund senare satt jag i en av sofforna med min, nästan självvalda kopp kaffe med smak av nougat och apelsin, och kunde inte låta bli att undra om det fanns någon som helst möjlighet att jag skulle ha märkt om hon, bara för att jäklas med en besvärlig kund, hade tagit det andra istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar