söndag 26 december 2010

om paltkoma och julöl...


Man får helt klart ett annat perspektiv på saker då man blir äldre. Tänkte jag då jag sjönk ner i fåtöljen med paltkomavarning, för vilken gång i ordningen de senaste dagarna vet jag inte *s*. Det var juldagen, eller "julada", som vi sa lite vanvördigt då vi var yngre och avsåg något som inte kunde vara tråkigare. Då handlade det mycket om att all spänning man byggt upp under advent, alla förhoppningar nu antingen hade infriats eller grusats...luften gick ur. Men nu, då jag sjönk ner i stolen kände jag nog mer att det var stress som runnit av. Vi var i mål. Julklappar utdelade. Maten i stort sett uppäten. Och nuförtiden är det inte längre tråkigt med juldagen. Bara helt fantastiskt skönt. Att lulla runt i myskläder. Inte behöva gå ut i den bistra kylan om vi inte vill. Film och spel och de sista resterna från julmaten. Kravlöst.
Jag tror jag stannar i det här tillståndet några dagar till innan jag släpper in vardagen igen. Ännu återstår några jultraditioner. Och jag ser fram emot morgondagens julöl på Harrys med flickorna. Och då kommer jag att tänka på en liten rolig fundering jag fick i min mail för ett tag sedan:
"Att bli gammal....
En grupp vänninor i 40 års åldern diskuterade var de skulle mötas till lunch. Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang för där hade servitörerna strama byxor och fina rumpor.

10 år senare, vid 50 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang för där var maten god.

10 år senare, vid 60 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang för där kunde de äta i lugn och ro och restaurangen hade en härlig utsikt över havet.

10 år senare, vid 70 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang för restaurangen var rullstolsanpassad och det fanns hiss.

10 år senare, vid 80 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang, för där hade de aldrig varit förut."
Trevlig fortsättning! *s*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar