söndag 3 oktober 2010

om sömnbesvär och sportbilar...

Morgonen var inte alls lika solig som jag hade hoppats på. En rejäl vind svepte runt knutarna men förutom det hördes ingenting. För tidigt. Jag vaknar ofta tidigt men lägger mig samtidigt som alla andra så summan av det blir väl då att jag nog sover för lite. I allafall får man det intrycket då man läser alla larmrapporter om för lite sömn. Och att kvinnor med sina mer komplexa hjärnor också behöver mer sömn. Än män förmodar jag att det betyder... Om man dessutom använder nämnda kroppsdel i sitt arbete är det ännu viktigare att sova. För återhämtning alltså. Så, då kan jag ju hävda det som orsak till att jag inte är riktigt lika snabb som jag brukar. I tanken alltså. Lite trög skulle man kunna säga. Iallfall var det det omdömet som fälldes då jag skrattade åt nåt skämt och sonen påpekade att jag var lite "sen". Han hade hunnit skratta färdigt innan jag greppat poängen...*s* ...och jag är böjd att hålla med. Men det gör inget, jag har inte bråttom...och ett bra skämt håller länge, så att även jag hinner med....tänker jag...Hm...å andra sidan sover jag rätt gott framför tv'n och det måste ju räknas det med...
och, var var jag...ja just det, jag vaknade och tittade ut och fick syn på den lilla pärlan...sonens Mazda - med följdnamn...som kvinna tar jag mig friheten att säga att den är grön, en "cabbe"! I en gammal låt med Marianne Faithful sjunger hon "at the age of thirtyseven...." och om att hon aldrig kommer att åka runt i Paris i en sportbil med vinden i håret...och det är lite tragiskt...så, idag på eftermiddagen tog han med mig i sin bil, "nedkabbat" - vet inte hur det stavas - blev jag bjuden på en åktur, inte genom Paris, men ner till Luhrsjöns hösttomma parkering. Han provade några, troligen fräcka, moves med bilen så jag satt med säkerhetsbältet i axeln och hjärtat i halsgropen innan han skjutsade tillbaks mig till vardagen igen. Och jag lovar att jag menade varje ord jag sa att jag gärna passar bilen om han känner att han behöver ha lite ledigt. Så att jag "at the age of fortyseven..." kan köra genom byn med "a warm wind in my hair..".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar