söndag 10 oktober 2010

om en liten resa...

Jag lämnade ett regnigt Hässleholm på torsdagsmorgonen och begav mig norrut…till ett lika regnigt Norrköping. Men det gjorde inget. Sonen och jag knatade runt bra ändå bland stadens gallerior, bl a för ett litet studiebesök på hans sambos jobb – gissa var…*s*, och en tur ner till hans skola. På kvällen lagade värdparet till en jättegod fisksoppa!
På fredagsmorgonen, vid frukostbordet såg jag en spårvagn passera utanför fönstret. Och sedan en till. Och detta är inte en ovanlig händelse bara för att jag annars bor i en liten landsortshåla, utan min förvåning handlade mer om att jag befann mig i ett kök på tredje våningen... Sonen och hans sambo som bott i lägenheten några månader var mycket överseende och satte in mig i stadens topografi.
Fram emot lunch gjorde jag sedan ett försök att knyta skorna utan att samtidigt knyta fast Raoul, en liten silvervitspräcklig kattflicka, en bedårande varelse, för att fortsätta min resa vidare norrut.

Tåget var i tid, och allt flöt på tills vi närmade oss Stockholm då de meddelade i högtalarna att tåget skulle tas ur trafik och alla fick kliva av tåget i Stockholm. Men, med risk för att låta lite ego så kändes det lite skönt att inte behöva bry sig. Jag skulle ju ändå av!

Kanske med lite mer kaxighet än kunskap i bagaget gick jag sedan med raska steg mot hotellet. Hade tidigare i veckan letat upp en, som jag tyckte, bra väg dit. Tills maken påpekade att det inte var tillåtet att gå på motorvägen…*s*. Men just denna fredag bestämde sig mitt lokalsinne att samarbeta och utan större svårigheter hittade jag både hotellet, och senare maken och kvällen avslutades med en fantastisk vegetarisk buffé på Hermans och en vandring på gamla Söder.

Så blev det lördag och efter en smaskig hotellfrukost gav vi oss ut på stan för ett rejält turistande. Med nyinköpt 24 timmarskort åkte vi det mesta av vad Stockholm har att erbjuda av färdmedel. Spårvagn ut till Djurgården och Vasamuseet. Efter en lunch på Slingerbulten i gamla stan drog vi oss upp till hotellet för en liten paus, väldigt liten faktiskt – så kort att det bara rymdes en utklassningsseger i ett kortspel.

Vi valde att ta Djurgårdsfärjan ut till Cirkus och jisses vilken show himlen valde att bjuda oss på; ”Se hur hela Uppland står i lågor…” Och detta följdes av en dunderbra föreställning; ”We will rock you”.

Det är lite synd att Stockholm ligger så långt borta…annars hade man nästan kunnat tänka sig att bo där…*s*.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar