måndag 30 augusti 2010

ett hus...en dusch....och snörika vintrar...


I vårt hus finns ingen dusch. Inte coolt. Vi har den i uthuset och jag lovade mig själv, medan jag i de tidiga vintermorgnarnas gryningsmörker pulsade fram i djup nysnö, att innan nästa vinter skulle duschen in. Nu är vi i slutet på augusti...och i sanningens namn inte direkt mycket närmare en lösning på duschfrågan. Det handlar inte om bristande kunskap, vi är helt överens om att ta hjälp till det projektet. Och att det kommer att kosta är vi helt införstådda med, även om vi inte tänker göra någon spa-anläggning. Men huset har på något sätt bestämt sig för att inte vilja ha en dusch. Som om det gjort det till någon slags principsak.

Då jag köpte det för 15 år sedan skapade jag ett våtrum. Längst in i huset. Detta innebar att varmvattnet fick dras genom 20 meter långa rör, från uthusets pannrum till duschkabinen. Detta blev orimligt. Dels för att man fick planera i god tid för att hinna få varmvatten innan det var dags att ge sig iväg. Och rummets golv bestämde sig för att luta bort från golvbrunnen och jag hade inte tagit reda på att alla ytor skulle vara målade med våtrumsfärg.Och sedan kom den stora oljeprishöjningen och då åkte duschen ut.

I allafall...nu har vi i tanken snart placerat den där, j*, hm, duschen i snart sagt alla rum i huset. Bara för att i slutänden fattas ett rum. Som vi också vill ha! Hur kan det vara så? Vi har trollat fram 10 rum i vårt lilla hus, för att barnen skulle ha sina egna krypin att dra sig tillbaks till då de behövde vara i fred. Och nu har de flyttat ut, och in, visserligen, men ändå... Det borde finnas plats för en dusch.
Och, när man då låtit fantasin skapa bilden av vår framtida dusch, huset runt, och för jag vet inte vilken gång i ordningen, efter ett regelbundet återkommande antal "men" står där med frågan: Vad klarar vi oss utan - sovrum eller tv-rum? Då tänker i allafall jag att; Det är ändå rätt ovanligt med så snörika vintrar som den i fjol..." *s*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar