lördag 14 augusti 2010

...om Tuborg och reningsverk...

Igår då jag var ute och sprang runt vår motionsslinga kom jag att tänka på en gammal reklam…slogan?…grej?…eller vad det nu kan ha hetat på den tiden. Jag tror att det var för Tuborg, men det kan ha varit Carlsberg. Nej, det var Tuborg. I alla fall, så här gick den:

Du, Perikles, hvornær smager en Tuborg bedst?"
"-Hvergang!".

För att göra det begripligt varför jag springer och fundera över gammal dansk ölreklam ska jag kanske förklara att mitt joggande aldrig handlar om tid och tävling. Jag lunkar runt och hamnar i ett nästan meditativt tillstånd där tankarna vandrar och associationer kopplas på i mycket oförutsägbara kedjor av sammanlänkad information. Och det var i detta jag befann mig i då jag upptäckte att jag tänkte på två, luffarliknade figurer. Nu råkar det vara så att vår motionsslinga, av någon outgrundlig anledning, är placerad, visserligen väldigt vackert dragen runt en liten sjö, men, alldeles intill byns reningsverk. Jag vet inte vilket som var där först för det var före min tid i byn, men, what were they thinking? Alla som haft vägarna förbi ett reningsverk vet vad jag menar *s*. Och nu blir det så för oss att då vi kommer till slingan och ska bestämma oss för vilket håll vi ska springa har vi att välja mellan att börja springa förbi där. Eller att avsluta där.
Och det var så mina funderingar tog fart.

”När är det bäst att springa förbi ett reningsverk?”. I början då man kanske har lite lättare för att hålla andan. Eller åtminstone inte andas i korta, täta intervaller. Och sedan ha det gjort? Eller, som för mig den här dagen, i slutet. Då man är lite för trött för att bry sig. Fast så trött blir man ju inte. Det är bara obehagligt…Egentligen, så här i skrivandes stund, då jag är lite klarare i knoppen, och nog känner att det här är en fråga som aldrig kommer att diskuteras vidare tänker jag att det nog bara finns ett svar på den frågan:

”När är det bäst att springa förbi ett reningsverk?”
”- aldrig!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar