fredag 10 september 2010

om en alldeles individuell nyårsafton...



Skål och gott nytt år!
Om man ser det så kan man ju säga att torsdagen var som en liten nyårsafton. Dagen före födelsedagen. Och då firade vi med en mustig kycklingsoppa och ett riktigt gott rött vin. Och egentligen kanske jag skulle ha satt mig den dagen och jobbat med min alldeles speciella, individuella årskrönika över det gångna året. Eller, det kvittar väl..om jag ändå ska introducera ett individuellt nyårsfirande behöver jag ju inte omedelbart hitta på regler som jag automatiskt har brutit…*s*, så jag gör det idag istället, efter 3 dagars firande, sådär lite lagom trött och nöjd.
Jag var ute och sprang en runda på fredagsförmiddagen (efter jag hade städat). Och när jag väl fått ut Erik Hassle ur huvudet (hade hört "Standing where you left me" precis innan vi stack ut och just det sista man hör brukar vara det som styr tempot i löpstegen) så började jag fundera över det där med ålder. Det finns en t-shirt med trycket: "Gammal är alltid 15 år äldre än jag...". Och lite så är det nog, att även om födelsedagar eventuellt börjar handla mer om nedräkning inför den slutliga utcheckningen än en räcka av nya starter så flyttas den där ”gammalgränsen” hela tiden fram. Tills man inte längre tänker att det ska jag göra sen. Om 5 år. Om 10 år. Utan verkligen får börja fundera över om det inte är dags att göra det här och nu.
Speciellt då alla tecken visar på att man nått en "checkpoint". Då den inre termostaten börjat löpa amok och man går runt med någon slags ständig hormonell slagsida. Då vet man att det är dags för eftertanke. Innan man går vidare. Eller, heter det förtanke då? Så att man är mer förberedd. Och vet vad man vill.
Fredagen, själva nyårsdagen avslutades med vitlöksmarinerade tigerräkor med aioli och en välkyld Chablis. Skål ta mig fan! *S*
Så, så här dagen efter kalas med gäster och tacos - har jag ångrat något jag gjort det gångna året? No way! Kanske ångrar jag sådant jag lät bli att göra. För att jag fegade ur. Eller inte orkade dra igång något. Som kunde ha blivit bra. ”Men tiden gick och det blev kväll. Och ingenting förändrade sig själv”, Wiehe/Afselius.
Och, loggdate sep12, både rastlös och förväntansfull - vad önskar jag mig av det nya året? Hm...Frallor till lördagsfikat, frysta hallon till yoghurten, frostklara vinternätter, frukost på hotell….mmm…älskar hotellfrukostar! Fräknar på sommarnäsan…så ungdomligt.. *s*…Frågor som får svar! Frid i själen, fröjd i hjärtat och så förstås - Fred på jorden!
Skål och gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar