söndag 29 maj 2011

om smarta säljknep och omedveten "de lux"-längtan...

Puh...nära ögat! Jag utsatte mig, mot bättre vetande, för frestelsen och för en stund balanserade jag på den smala randen där utgången var oviss mellan att falla för den...eller stå kvar.
Upptakten till händelseförloppet var ett "springa inom efter jobbet"-besök på Elgiganten i veckan. Jag minns inte det ursprungliga ärendet, men vi hamnade i alla fall vid de smala fina LED-teveapparaterna med inbyggt...hm...typ allt! För en summa av...well... massa pengar. Denna dagen var det min tur att vara ansvarsfull och stå för "Nej, inte idag"-argumenten, vilket inte är min bästa egenskap, och det gick sådär...så, istället för att stå och känna oss frestade av 20 000 kronors tv'n förflyttade vi oss bort till de där små...som man kan ha i köket...eller i sovrummet...eller whatever...

Och...kort sammanfattning...i morse satt vi där i köket med ögonen riktade mot vår nyinköpta frukost-tv...*s*... De flesta kanaler verkar satsa på en yngre publik vid den här tiden på dagen men jag hade ingen lust att se på märkliga tecknade serier där rösterna är desamma oavsett om det är talande hundar eller fnittrande småtjejer. Så jag zappade...med förhoppningen att hitta ett naturprogram som kunde vara i bakgrunden så att vi kunde ägna oss åt att vara sociala. Hittade inget utan hamnade istället på en kanal med sändningsuppehåll där man körde reklam-tv. Då vi kom in i programmet lanserades en grej som skulle hjälpa mot ryggsmärtor: "Lägg dig ner och låt produkten göra jobbet.." och vi satt där med varsin kopp kaffe och raljerade över det, väl medvetna om att de är skickliga på att utforma programmet så att det skapas ett behov man inte visste att man hade, men där man utan att märka av det plötsligt känner att det verkar helt omöjligt att leva utan produkten. Samtidigt vet man ju att nästa inslag kan visa upp en liknande produkt som man då känner att man också måste ha. Så knepet är att inte ha tillgång till möjlighet att köpa det man ser...inga telefoner, ingen dator i närheten så att det hinner gå lite tid...hm...nu förstår jag vilka som ligger bakom de nya "all inclusive"- apparaterna...och behovskänslan avmattats... I alla fall... Plötsligt hade det ändå hänt. Det där hypnotiska någonting fick greppet om mig och jag drogs in i programmet.

Produkten som nu presenterades var en hårborttagning/peeling/massage/minihemmaspa-grej: Derma Seta! Den tog bort hår och gamla skinnrester samtidigt som den gjorde din hud sammetslen. "Hjälp din man återfinna sin lena rygg (?)"...och vilka underverk den kunde göra med dina skrovliga, förhårdnade hälar! En fantastisk produkt, nu 2 till priset av en - endast 799:-! Och inte nog med det!..*s*... Tydligen kunde man även hotta upp den "de Lux" och få en silvrig väska som "rymmer din Derma Seta så att du kan ta med den på din resa!"

Jag fylldes av en "must have"-känsla och gick som i trance till datorn och letade upp deras hemsida.
"Nej, nej", sa kanske en liten röst inom mig, som jag brutalt förpassade till en mörk vrå i mitt inre. "Jag ska bara kolla lite"...eller hur? Jag knappade och tryckte. Och för varje val jag gjorde, ja eller nej då det gällde tilläggsprodukter, dök det upp ett nytt.
Till slut hade jag valt 2 till priset av 1, den ena upphottad till laddningsbar...så jag slapp jiddra med batterier.. Men de Lux-paketet gick bort för den silvriga väskan var lite för ful för att jag skulle känna att den var värd en extrakostnad på 199 kr, och så gjorde även några olika extra garantitillägg.
Men, när allt tryckande och väljande var klart hade tiden hunnit gå så pass att mitt förnuft hade hunnit göra en sista framryckning och jag kunde se att den förföriskt lockande prinsen:"2 till priset av 1 för 799 kr" nu förvandlats till en mindre attraktiv groda, och jag kände mig faktiskt inte alls frestad att godkänna den nya summan på 1344 kr!?

Och det var då, då jag satt vid datorn och lite nyvaknad ut köptransen som jag tänkte: "Puh, det var nära ögat"...För vad ska jag ha en hudlenande hårborttagningsapparat till, då det enda området som rent behovsmässigt behöver extra insatser är lite skrovliga hälar? Och då tänker i alla fall jag att det hade varit en jäkla dyr fotfil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar