fredag 6 maj 2011

om ändrade resmål och gigantiska räkor...

Kan lugnt påstå att min utsikt i skrivande stund helt klart skiljer sig från hur det brukar se ut...*s*. Nedanför altanen brer landskapet ut sig, men i sydväst ser man bergen...och bortom dem - Medelhavet!
Jag startade min resa i onsdags då jag efter en halv dags arbete gav mig iväg mot Kastrup. Maken kom ner och vinkade av mig...för andra gången ... jag hade råkat ge honom fel tid så han var där en timme tidigare.*s* Men det var ju tur det var på det hållet.

Som den vanemänniska jag är tänkte jag inte så mycket på hur jag skulle gå till väga då jag väl kom till Kastrup utan förväntade mig väl mest att allt skulle flyta på...som tidigare gånger...vilket visade sig inte stämma... En annan terminal. Ett annat flygbolag...och en helt annan destination än jag hade trott... !? Jag var nämligen helt säker på att jag skulle flyga via München, men då jag inte hittade något sådant flyg fick jag kolla biljetten och upptäckte till min stora förvåning att jag skulle flyga via Köln!? Fick stanna i säkerhetskontrollen och bli noggrant visiterad, been there before, och det enda obekväma med situationen var egentligen att hon var väldigt noggrann...och jag hade druckit en hel del... utan möjlighet att...hm...besöka the ladiesroom...*s*.

Men, rätt mycket senare än jag räknat med var jag till slut inne på Kastrup och bestämde mig för att inte göra mitt vanliga misstag och glömma att äta. Hittade en smaskig laxmacka med ett glas vin.

Kölns flygplats var inte så stor...speciellt inte om man föreställt sig att man skulle mellanlanda i München...och det är nog första gången jag vid en transfer fått gå in bakvägen till flygplatsen...via en smal spiraltrappa...och en barsk vakt som manade oss framåt.

Klockan hade hunnit bli närmare midnatt innan jag nått slutdestinationen och tacksamt la mitt reströtta huvud ner på huvudkudden.

Vädret har slagit om och vi har riktigt varmt och soligt och igår passade vi på att göra lite turistsaker. Till exempel Katedralen, som jag trots flera besök på ön aldrig varit ens vid. Och nu hade de en ny altargrej som jag faktiskt kom ihåg att jag sett på något program på tv'n. Ärligt talat såg det mest ut som en trolldegsstaty och vi var inte så imponerade... Det var där så många andra som var...istället blev det nog mer så att vi stod där och hm'ade, kikade...försökte se storheten i det...men...jaja, vi gick..*s*.

Och, efter en förmiddag i Palma ägnade jag lite kvalitetstid i solen...och vi avslutade kvällen med vitlöksfrästa jätteräkor...och då menar jag räkor gigantor!

Idag är det dags för årets utmaning och en efterlängtad sådan, då vi bestämt oss för att bestiga berget Galatzo. Och det äventyret ska nog få en alldeles egen blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar