lördag 14 maj 2011

om heta utmaningar och freudiansk paté...

Idag handlar mina tankar om mat. Inte att laga mat eller så...bara om mat. För det finns hela tiden något nytt att lära sig...och att utmana sig med...

Igår var jag till exempel bjuden till en väninna på en trevlig kväll med en grupp kvinnor där värdinnan beställt Indisk take away, en riktigt hot vegetarisk buffé...levererad hela vägen från Malmö! Jag, som nog är (ö)känd för att vara lite "picky" med vad jag äter stod inför valet att, min vana trogen, börja plocka ut säkra kort bland faten...eller att kasta mig ut i det okända och faktisk smaka på de olika rätterna...fast de var starka... och kände mig faktiskt både modig och lite stolt då jag bestämde mig för det sistnämnda. OMG!! Jag fick veta att rätterna var från en del av Indien där maten är något mildare, men för mina ovana smaklökar var det rena dynamiten...*s*... Min redan något oförutsägbara inre termostat ställde sig på permanent avkylning ... och jag tror ämnesomsättningen fick sån speed att maten var förbränd redan innan kaffet serverades...*s*. Och så här i efterhand...vad tänker jag om det indiska köket...hm... jag vet att jag tyckte det var gott, och jag gillar smaken på de typiska kryddorna, men det ordet som känns mest beskrivande är nog - Spicy! Men, det säger nog mer om mig än om maten...*s* Lite kuriosa när det gäller Indien och mat, fick jag lära mig, är att man där äter efterrätten först...hm..fast rent tekniskt så är det väl förrätten för dem...i allafall, det var något som hette Mangolassie, en slags smoothie med yoghurt och Mango. Mycket gott, och faktiskt lite "svalkande" om man drack den till maten.

Men mangon fick mina tankar att vandra till Mallorca och mat. För det är bara lite drygt en vecka sedan jag var där och åt Mango, kanske inte riktigt för första gången, men första gången medvetet, med avsikt att smaka. Fint skuren i tunna gula skivor blev det något av en ny favorit.

Och jag kan inte skriva Mallorca och favorit utan att i samma andetag nämna Ensaimadas, dessa läckra bakverk som bara kan bakas på Mallorca. Verkligen! Försök har gjorts på spanska fastlandet, med samma ingredienser, samma specialmjöl, men det är något - luften kanske - som gör att till och med fastlandsspanjorer tar flyget till Mallorca för att inhandla dessa specialare...i olika storlekar.

Och så förstås - grillade räkor! Vilka bjässar vi fick tag på i saluhallen. Då man pillat en av dessa giganter satt man med en en bit räka, stor så att det krävts ett korvbröd för att göra en räkmacka av den.

Detta får mig - osökt...eller...hm...att tänka på en annan specialitet jag stötte på under min vistelse på ön. Första gången jag såg dem var efter ett besök i Katedralen, på väg tillbaks in i Palma. Längs med kustvägen stod olika stånd med diverse mat; ost, korv, olivolja. Och så ett stånd fullt med dessa - Sobrasadas... hm...är det bara jag... eller ser detta ut som ett freudianskt skämt? Nej, det är inte vad det ser ut som...;-)...det är en sorts patéfylld köttrulle...som tydligen bara råkat få denna form...hm...really? *s*...
Men men...eftersom jag inte äter kött behöver jag inte fundera över utmaningar när det gäller dessa...och, systersonen informerade mig under en hundpromenad att det är ett stående skämt även bland öns ungdomar...*s*.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar