lördag 13 november 2010

om tjuvlyssning och Johan Glans ...

Hur är det...egentligen... Får man tjuvlyssna? Får man blanda sig i en konversation som man bara är ofrivillig åhörare till?

Vi diskuterade frågan med sonen och hans sambo då vi stannat till i Lund för en fika på väg hem från Malmö. Ett mycket blåsigt Malmö kan jag tillägga. Vi hade varit på Spamalot, en Monty Python musikal. Jätterolig - om man gillar M.P. förstås...och jag måste bara säga en sak: Älska Johan Glans!! Sådär. Det var bara det jag ville ha framfört *s*. Och då vi checkade in på Hotell Kramer fick vi samma runda rum igen som vi hade i våras då vi var där! Trevligt.

Men, det var det där med att höra, eller lyssna. För det är ju lite så att folk i allmänhet pratar på rätt friskt...ibland om privata saker, fast de befinner sig i ett sammanhang där det finns stor risk att andra hör. Och det känns lite som om det är underförstått att man inte ska lyssna, även om man hör.

Det svåra är, tycker jag, då det blir avbrott i konversationen för att någon fastnar i något och inte kommer på ett namn, eller en plats, eller liknande och man själv vet. Får man då bryta in och tala om det?

Vi hade lite blandade åsikter om det och hade flera exempel på när det var ok, och när det inte var det. Sonen hade t ex fått svar på varför oktoberfestivalen är i september av en man på tåget som inte tvekade att blanda sig i deras diskussion. Och jag hade tvekat och valt att låta bli att ge information i kassakön i vår lokala icabutik. Så, jag tror att vi kom fram till att det beror på...*s*. Med andra ord - vi vet inte!

Men, oavsett vad tar jag mig friheten att återge en rolig sak jag hörde vid frukosten på Hotell Kramer. Ett gäng, rätt bullriga norrlänningar, kanske arbetare på citytunneln, kanske inte. De pratade norrländska så jag drog den något fördomsfulla slutsatsen att de var här nere för hockey eller nåt. Iallafall- de var rätt bakis...*s* Och en av dem berättade att han och hans byggkompisar vid något tillfälle, på firmans bekostnad druckit 84 öl!? Men för att få dra det på företaget hade de varit tvungna att käka en macka till. Då de dagen efter skickade räkningen på 84 öl och en macka till ekonomiansvarige fick de det något dryga svaret: "Var det verkligen nödvändigt att käka den där mackan?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar