torsdag 25 november 2010

om jultraditioner och hemliga förberedelser...

Och oj vad snabbt det gick nu då...vrooom...så var det dags att förbereda julen igen. Går sådär...*s*. Jag skulle ha tagit mig upp på vinden igår för att leta fram ljusstakar och stjärnor, men fastnade i en annan julförberedelse...men den är lite hemlig så den får jag återkomma till.

Men sen har vi ju vår årliga tradition att bränna ljusmaschetter! Skulle ha inhandlat nya igår men de var slut på Maxi...hm...man kan undra om det är fler än vi som har den traditionen...hehe... Hittade i och för sig några små, kompakta, överblivna i en låda där hemma, men anledningen till att de finns kvar är nog för att de är rätt tråkiga...eller för att de är flamsäkra..hm..kan vara så kanske.

Men advent har i allafall valt att göra entré med gnistrande snö och smällkalla nätter och det gör verkligen underverk då det gäller att komma i julstämning. Vid sommarens trädgårdsarbete (ett gemensamt 1-dagars projekt) hittade vi en liiiten granplanta i grusgången mellan huset och duschen. Vi lät den stå kvar och tänker att om vi vårdar den väl kanske vi till och med kan sätta upp julljus i den om några år...eller kanske fler...hur snabbt växer en gran? Det enda jag vet om granar är att om man vill att de ska växa och bli raka ska man plantera en björk vid sidan av...som en stöttande kompis...eller livskamrat...men det gäller nog inte julgranar...

Men, bilden till vänster handlar i allafall till rätt liten del om mycket snö...mer om väldigt liten gran *s*.

Och nu, med vers ett i min favoritjulsång, drar jag mig ut i snön!

"When you wish upon a star
Makes no difference who you are
Anything your heart desires
Will come to you"









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar