fredag 19 november 2010

om hur man handskas bäst med vin...


Dag 2 åkte vi bland annat upp, eller ner? till Costa de la Calma för att kolla till huset som ligger ute på marknaden för uthyrning. Lite av en nostalgitripp eftersom det är det första huset och det är jättefint.


Dag 3 startade med en bamsekram av Molly, en mycket sällskaplig Golden, som forcerade dörren och gick rakt in till min säng och sa "godmorgon".


Våra planer för idag handlade om shopping av olika slag. Men den startade med en stor besparing! Eller vad man ska kalla det. Man kan lugnt säga att vi i allafall var vi mindre fattiga än vi hade kunnat bli då en tämligen handsome spansk polis tecknade åt oss att bromsa in. Systern tyckte det såg ut som en olycka hade hänt och jag tyckte de såg ut som vägarbetare…*s*. Men då hon sa ”Polisen!” satte det vanliga checksystemet igång och det var då jag till min fasa upptäckte att jag glömt att ta på mig bältet. Det händer kanske en gång vart femte år att jag gör det och detta var helt klart ett mindre lämpligt tillfälle. Och egentligen är det så dumt, för då det är ju så dags. Ändå kunde jag inte låta bli att formligen slänga på mig bältet. Tittade upp och mötte den sammetsögde polisens blick. Och till min stora lättnad var det en snäll blick och istället för att ha bötesblocket i handen gjorde han bara ett litet snällt tecken för "du måste ha bälte på dig" och släppte iväg oss. Puh...Det var först flera timmar senare som jag fick veta att det kunde ha kostat oss 6000 spänn...och det gör honom på något sätt ännu snyggare…hehe…


Vårt första riktiga stopp var en keramikfabrik…jag älskar deras terracottagrejer…men, 20 kilos bagagevikt sätter gränser för vad man kan även om man vill…hm…så väldigt mycket mer…*s*


Efter att ha kört fel och svängt av en avfart för tidigt, hm, känns som jag gjort det förut *s*, hittade vi så till slut fram till den lokala vinbodegan - Angel. Ägaren bjöd in oss till sitt provrum, vad det nu kan heta, ett rum med en bardisk med spottkopp (tror jag att det var…vi använde inte den). Där fick vi provsmaka gårdens vin samtidigt som vi fick en mycket intressant föreläsning om vin och vad man ska tänka på då det gäller hållbarhet och så. Jag tog med mig följande klokord:

"Wine is for drinking!", dvs. det där med att lagra vin och spara är bortkastat då de flesta viner är färskvara och bör konsumeras inom 2 år. När vi körde därifrån hade vi med oss en låda av husets röda.


I kväll blir det nog mest mys framför brasan med katterna och Molly. För i morgon väntar bergen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar