söndag 6 mars 2011

om snömögel och vuxenpoäng...

Igår satt jag vid datorn och råkade slänga en blick ut genom fönstret. Visserligen upptas större delen av utsikten av grannens kompakta plank, men ovanför det kunde jag se himlen. Och den var alldeles blå. Solen sken, det var vår i luften och trädgården väntade. Äntligen skulle den läskiga vita beläggningen som brett ut sig över gräsmattan bort!
Jag vet inte, men kanske var jag lite kaxig där jag krattade på så både vantar och jacka åkte av och tänkte att vinterns stenhårda träningspass gjort nytta och förberett mig väl för vårens utmaningar... För idag hasar jag mig runt i huset, lätt framåtlutad med ömmande händer, värkande rygg, och jag vet – och förstår nu – att räfsning aktiverar fler muskler än man hinner bygga upp under en vintersäsong.

Så, det blev inte mer trädgård denna helg. Skulle ha tagit frukträden, men det blev inte så. Av flera anledningar men den viktigaste är nog egentligen att jag inte har den blekaste aning om hur eller vad man gör….eller varför…. Och då känns det bara fånigt att plocka med sig några redskap ut och ställa sig nedanför, eller klättra upp? i ett träd…bara för att rätt snart klättra ner igen…”ta fruktträden”….vad betyder det…?

Så, jag bakade semlor istället. Alla semlor är goda, men de helt hemmagjorda är de allra bästa…*s*.

Fick förresten ett uppmuntrande råd av en vän nu i veckan i samband med att jag satt och plockade med några idéer kring en föreläsningsserie som jag lite sådär i förbigående råkat lova att hålla i till hösten. För visserligen har jag funderat kring ämnet rätt länge nu, vänt och vridit på det, men det där allra sista stadiet då jag behöver få ihop alla olika, i sig viktiga, delar till en sammanhängande teoretisk bas har än så länge vägrat infinna sig. Och under tiden dyker det upp nya spännande forskningsrön som jag gärna vill ha med…så...

Men han sa kort och koncist: "Kill your darlings".
Uttrycket kändes lite vagt bekant men för att vara helt säker bestämde jag mig för att googlade det. Och det visade sig vara ett riktigt bra tips…om än kanske mer simple än easy… Det handlar om att våga plocka bort delar som i sig är lysande men som kanske inte passar in i sammanhanget och därför riskerar att förstöra mer än vad det bidrar med. Det svåra ligger mest i att de är just ens "darlings".

Avslutningsvis under kategorin ”Saker jag aldrig trodde jag skulle säga...än mindre göra” :

"Då jag känner mig lite rastlös och inte riktigt vet vad jag ska göra monterar jag upp strykbrädan, gräver fram lite kläder eller handdukar, och stryker."

Ja, så gick väl även jag och blev lite vuxen…*s*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar