måndag 5 juli 2010

om de där alternativen...

Tänk om det var lätt att välja... så att man bara gjorde en beställning och så fick man den levererad till sin dörr. Och sen, utifrån det började fundera över vad man sen skulle vilja ha osv. Men så är det ju inte. Istället går man där och funderar över alternativ. Väger för och emot. Ser över konsekvenserna av att välja/göra A,B eller C. Och så bestämmer man sig (troligen utifrån mista motståndets lag) för ett utav alternativen. Men istället för leverans dyker genast nästa val upp. "Ok, du väljer B - vill du ha det så här eller så eller här?".
När min äldste son var omkring 3-4 år satt han och tittade i en leksakskatalog och pekade sig genom sidorna. "Jag vill ha den. Och den. och den". Hans förnuftiga mamma påpekade stillsamt och förnuftigt..*s*... "Ja, det är inte lätt att välja". Och fick till svar av sin kloke son: "Det är inte svårt. Jag väljer allt!".
Så härligt det skulle var att leva så. Att inte behöva välja bort det ena utan tillåta sig att välja allt.
Nu är det ju inte alla val som är ödesmättade och allvarliga. Ibland handlar det om att välja vad man ska ha till middag och då får ju knappast beslutet några större konsekvenser. Men ibland handlar det om stora val i livet. Och så finns det andra val däremellan. Hela skalan.
Så...sant är att om jag säger "jag vill bo vid havet!" så kommer genast speakerrösten i min inre "önskeshow" och säger: "ok, du väljer att bo vid havet...Väljer du Blekingekusten, Mölle eller Kivik?". "Aarrrghhh..."... Ja, inte vet jag...*s*...jag väljer allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar