fredag 14 januari 2011

om rastlöshet och nyinköpta tvättsvampar...

Gårdagens totala kraftlöshet var som bortblåst då jag vaknade i morse. Istället kände jag mig uppfylld av en porlande rastlöshet som behövde få utlopp…på något sätt… Någon ro att sitta vid datorn fanns inte direkt så det passade ju bra att internet inte ville connecta med mig i dag.

Istället satte jag på min nyinköpta ”Jazz and the city”-skiva och började städa. Hm …i och för sig är det väl bra med energi och ork då man ska städa. Men rastlös…jag vet inte…kändes mer som jag drog runt i huset som en tyfon…med energi som spretade och flyttade runt och gjorde nerslag än här och än där. Då jag var klar med det som bara skulle vara städning hade jag flyttat runt och bytt plats på både mattor och möbler och i slutänden hade det ändå bara resulterat i att mattan vid matbordet och mattan i pianorummet hade skiftat plats. I övrigt såg det ut som förut… *s*.

”Jaja”, tänkte jag, ”alltid nåt”, och kom att tänka på ett recept på ”Semlecupcakes” som jag hittat på en receptblogg – ”Heavenly Cupcakes”.
”Perfekt fredagsfika”, tänkte jag och satte igång.
Gick…sådär…hm… Inledningsvis fattades jag några viktiga ingredienser så jag fick improvisera lite. Och då mina citroncupcakes stått i ugnen en stund och en ljuvlig doft börjat sprida sig i huset upptäckte jag att en utav de rätt så viktiga ingredienserna stod kvar på bakbordet. Väldigt viktiga visade det sig då det färdiga resultatet blev något mellanting mellan dödbakad sockerkaka och nyköpt tvättsvamp…i och för sig med citronsmak…*s* .
Då väninnan kom för att hämta mig en stund senare för en välbehövlig promenad påpekade hon uppmuntrande att det ju faktiskt skapade bra utrymme för den goda toppingen, och det hade hon ju rätt i.

Nu har fredagen gått mot eftermiddag. Och med en lång, uppfriskande promenad i benen, en kopp kaffe med nybakade tvättsvampar och mina inneskor återerövrade från katten så känns det rätt gott att det är fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar