måndag 8 juli 2013

semester och spontanfyllor...

"Jag älskar sommaren", sa maken och förde upp glaset med den väl kylda rosén mot munnen. Dagen hade varit precis sådär varm och solig som man hoppas på då man avslutat ett års arbete och trillar in i semesterlunken...och det fortfarande är dagen före semestern verkligen börjar. Dagen då man sitter med 4 lediga veckor framför sig, välplanerade, eller helt öppna för spontanfyllning. Och sådan är den här sommaren för oss - fri från större åtaganden, men fylld av möjligheter att göra sådant som vi annars inte riktigt hinner med.


Så idag tog vi nya bilen och körde ner mot Österlen. Efter en lagom lång stund vid havet där vi gjorde vad vi kunde för att jobba bort "bonnabrännan" drog vi till Kivik för en fika, där jag valde en syndigt stor Jitterbugg, en av mina - många - små svagheter *s*, och så givetvis inköp av dagens middag - Varmrökt Lax från Buhres. Mums! Den som aldrig smakat den varmrökta laxen från rökeriet i Kivik...hm...nu känner jag att jag byggde upp något som jag kanske inte riktigt vet hur jag ska avsluta. Efter en sådan inledning på en mening förväntar man sig kanske något stort och filosofiskt, men saken är den att jag saknar ord för den där laxen. Så jäkla god är den att jag gladeligen lägger en dag på införskaffandet...hm...vilken uppoffring...solsken, solbadande i Friseboda och crusing i cabben....i allafall...jättegod *s*.

Och på en liten promenad i Kivik hittade jag en fantastisk fasad på ett hus som såg ut som vårt. Ett vitt med blått runt fönsterna och med rosor från en enda planta, heter det så?, klättrande uppför fasaden. Bestämde mig för att bevara den som inspiration till den dagen då jag får för mig att ta itu med utsidan... en rosenbuske verkar vara lagom stort åtagande för mina mindre gröna fingrar.

Och nu förbereder sig vår lilla by för den årliga invasionen - marknad. Två dagar då gatorna fylls av knallar med 1000 anledningar till att försäljningen går dåligt varav ingen brukar innefatta deras ansvar, och besökare som suckar över att det tycks vara samma sak som året dessförinnan...och glömmer bort att detta även innefattar dem själva... Eller blir det annorlunda i år, vad vet jag, jag var inte där förra året.

Jag ser iallafall fram emot att de närmsta 4 veckorna själv rå över min tid då jag fritt tänker ägna mig åt att hälsa på nära och kära, läsa böcker, sitta i solen och fundera över hur jag på bästa och mest effektiva sätt ska utrota all världens fästingar..ja ja.. de började...*s*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar